Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarki to:

1. Zanieczyszczony olej silnikowy.

Brudny olej może powodować występowanie głębokich rys na łożyskach. Aby uniknąć tego typu uszkodzeń należy stosować olej i filtry wysokiej jakości. Ponadto należy je wymieniać regularnie zgodnie z zaleceniami producenta samochodu oraz po każdej naprawie turbosprężarki.

Awarie związane z zabrudzonym olejem, mogą być spowodowane przez:

  • zaniedbanie terminowej wymiany oleju;
  • zniszczony, zużyty lub niskiej jakości filtr oleju;
  • zużycie silnika;
  • niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju;
  • niską jakość oleju.
2. Zanieczyszczenie w układzie dolotowym i wydechowym.

Zdarza się, że obcy materiał wpada do korpusu wydechowego lub ssącego turbiny powodując uszkodzenia wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora. Zanieczyszczenia w układzie dolotowym i wydechowym powstają w efekcie niesprawnego funkcjonowania tych układów jak i podczas montażu turbosprężarki. Sól lub piasek, jak również wszelkie zabrudzenia i zanieczyszczenia odbijając się od ścian sprężarki, mogą doprowadzić do całkowitego uszkodzenia łopatek. Także znajdujące się w kolektorze wydechowym zanieczyszczenia np. drobinki rdzy stwarzają ogromne zagrożenie dla wirujących z dużą prędkością łopatek turbiny.
3. Przerwy w dostarczaniu oleju.

Przerwy w dostarczaniu oleju w powtarzających się krótkich okresach (kilka sekund) powodują wypolerowanie i wypalenie powierzchni łożysk.

Awarie związane z przerwami smarowania, mogą być spowodowane przez:

  • wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem;
  • brak wymiany oleju i filtra oleju;
  • długi okres nie używania samochodu;
  • nieodpowiednie uruchomienie silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki;
  • niskie ciśnienie oleju z powodu złego funkcjonowania systemu smarowania;
  • rozrzedzenie oleju np. paliwem, co powoduje szybkie zużycie łożysk i wałka, poprzez zwiększenie temperatury ich pracy.
4. Niedobór ciśnienia oleju.

Znaczny niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres (kilka sekund) oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk powoduje w systemie łożysk turbosprężarki objawy przebarwienia .


Niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju, a jego przyczyną może być:

  • zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę;
  • niesprawna pompa olejowa;
  • niski poziom oleju w misce olejowej;
  • zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu.
\
5. Przegrzanie.

Po tych uszkodzeniach wiele turbosprężarek nie nadaje się nawet do naprawy.

Dochodzi do utraty właściwości smarnych oleju, który zapieka się na wałku podlegając zwęgleniu i uszkadzając go bezpowrotnie. Nagromadzenie węgla (wypalony olej) jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy. Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny, a także łożysku turbiny. Zwęglony olej powoduje również zablokowanie odpływu oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie się węgla powoduje tarcie, a w konsekwencji prowadzi do zgięć i pęknięć części turbosprężarki. Możliwe jest również odrywanie się elementów łopatek od wirnika, gdy przekroczona zostanie wytrzymałość mechaniczna materiału, z którego jest wykonany.

Przyczyny przegrzania:

  • zablokowany lub zużyty filtr powietrza;
  • zbyt szybkie wyłączanie silnika po pracy;
  • złej jakości olej silnikowy;
  • zbyt rzadka wymiana oleju w silniku;
  • przedmuchy powietrza i spalin;
  • niesprawne wtryskiwacze;
  • źle zamocowany korpus turbiny;
  • niesprawny system smarowania turbosprężarki
  • niesprawny system odprowadzenia oleju (wady odpowietrzania skrzyni korbowej silnika).

PORADY

Pamiętaj o wrogach Twojej turbosprężarki
• niewłaściwa eksploatacja
• zaniedbania wymiany oleju, filtrów oleju i powietrza
• niedostateczny poziom oleju
• zaniedbania i ignorancja mechaników naprawiających inne elementy silnika (nie dokręcone śruby wpadające do przewodu ssącego, pozostawianie nieszczelności układu dolotowego i wydechowego)
• zanieczyszczenia w oleju.
• montowanie w trakcie przeglądów złej jakości zamienników filtrów niewiadomego pochodzenia, dobieranie części „na oko”.

DLACZEGO STOSOWAĆ WYSOKIEJ JAKOŚCI FILTRY OLEJU?

Dobrej jakości filtry oleju posiadają zawór obejściowy, który chroni silnik przed sytuacją, w której brudny filtr oleju traci swoją drożność. Zawór ten (by nie zabić motoru) pozwala obejść filtrowanie i dostarczyć olej do silnika mimo zapchanego filtra. Praca brudnego filtra oleju w trybie obejścia (by-pass) prowadzi do przedostawania się zanieczyszczeń do obiegu oleju i w rezultacie do podawania zanieczyszczeń do łożyskowania turbosprężarki. Może to być przyczyną zatkania kanałów olejowych i uszkodzenia łożysk, oraz przegrzania Turbosprężarki!
Częstą przyczyna awarii turbosprężarki jest złe działanie pompy oleju. (Niewłaściwe ciśnienie, zacinanie się) w skrajnych przypadkach zdarza się, że tzw. Smok, który zasysa olej z miski olejowej jest zanieczyszczony i utrudnia pracę układu smarowania! Kontrolka na tablicy rozdzielczej pokazuje tylko ciśnienie minimalne – nie pokazuje czy ciśnienie oleju jest właściwe przy 5000 obr/min….

NIE PRÓBUJ SAMODZIELNIE NAPRAWIAĆ TURBOSPRĘŻARKI

Twoja turbosprężarka jest właściwie prostym mechanizmem, ale wykonana jest z tolerancjami rzędu mikrometrów, tylko producent turbosprężarki lub fachowy zakład naprawy / regeneracji posiada urządzenia niezbędne do naprawy turbosprężarki.

NIE „TUNINGUJ” SAMODZIELNIE TURBOSPRĘŻARKI.

Bez względu na wszystko nie próbuj podnosić stopnia doładowania Twojej turbosprężarki, a w szczególności nie zmieniaj ustawienia regulatora ciśnienia doładowania. Jest ono tak dobrane, aby otrzymać optymalną sprawność silnika. Zbyt duże ciśnienie może spowodować wzrost temperatury silnika i uszkodzenie tłoków i / lub zużycie powierzchni panewek.

PRÓBUJ PRZEWIDYWAĆ AWARIE

Jeżeli zauważysz wycieki oleju, jeżeli twoje auto czasem puszcza chmurę niebieskiego dymu, występują nienormalne drgania albo hałas pochodzący z turbosprężarki – zatrzymaj silnik. Awaria może być w tym momencie szybko usunięta. Jeżeli tego nie uczynisz, będziesz zmuszony dokonać dużo droższej naprawy.
Turbosprężarka wiruje z ogromną prędkością. Najmniejsza anomalia może błyskawicznie spowodować poważną awarię (wystarczy kilka sekund, aby z powodu niedostatecznej ilości oleju zniszczyć łożyska).

PAMIĘTAJ O PRZESZKOLENIU KIEROWCY

Najlepsze urządzenie nie wykaże swoich możliwości, jeżeli użytkownik nie jest przygotowany do jego obsługi.
Silniki doładowane wymagają szczególnej przezorności:
• Aby wyeliminować zbyt duże zużycie turbosprężarki nie zatrzymuj silnika jeśli pracuje na wysokich obrotach ponieważ wtedy turbosprężarka wiruje nadal z ogromną prędkością, podczas gdy ciśnienie oleju spada do zera.
• Uruchamiając silnik poczekaj co najmniej 30 sekund na wypełnienie przewodów olejowych, a dopiero potem możesz zwiększyć obroty. Benzynowcy! Nie ruszajcie po odpaleniu auta „z kopyta” spokojnie na jedynce, 2 bieg, utrzymajcie poziom obrotów koło 2 tys. przez 2-3 sekundy i wtedy gazu…

NIE EKSPLOATUJ TURBOSPRĘŻARKI AŻ DO AWARII

Dziwne dźwięki – wycie – oznaczają, że coś jest nie tak. Minimalne niewyważenie wirników potrafi sprawić, że przy dużej prędkości obrotowej wirniki ocierają się o obudowę turbosprężarki. Czasem można z tym jeździć 5000 km a czasem 10km…. Nie ignoruj dźwięków…  Czasem można uratować turbinę , a czasem trzeba będzie kupić nową… to zależy od stanu najważniejszych elementów turbosprężarki i ich dostępności.
Jeżeli nie jesteś pewien czy Twoja turbosprężarka pracuje poprawnie czuj się swobodnie pytając nas o poradę. To czy zauważysz objawy awarii na czas, przyniesie Ci oszczędności w wypadku naprawy.